Wednesday 3 September 2014

Pengalaman bersalin (Nuha Nur Aqilah)

Bismillah
hi!
Cerita yang lepas....saya ingin mengabadikan memori indah ini. 30/5/2014 saya selamat melahirkan cahaya mata ke 3 pada minggu ke 37. 

saya memang minta bersalin awal....takut anak besar...boleh gitu??? hahahaha.... bila Dr kata baby dah matang dan boleh dikeluarkan saya mohon untuk keluarkan awal. Sebelum bersalin saya minta Dr Hasmah supaya tidak menggunakan gunting. Saya cakap kalau Dr tak gunting baru saya nak bersalin....hahahahaha.....kesian Dr ni...nasib baik ada sorang je pelanggan dia yang perangai macam ni. Dr kata insyallah tapi awak kena dengar cakap saya supaya tak rabak....ohhhhhh....ngerinya dan saya cepat2 angguk laju2...ok Dr saya dengar cakap Dr...tapi janji jangan gunting!
Untuk bersalin saya pilih hari jumaat iaitu 30/5....hajat hati nak bersalin 2/6 sempena anniversary saya...tapi hati ni lebih berat nak bersalin pada hari jumaat....kalau saya meninggal dapat saya meninggal pada hari jumaat....Allahhuakbar!
Pukul 10am saya serah diri ke hospital....lepas daftar saya terus dibawa ke bilik..datang Dr bius  untuk pasang epidural...selepas siap Dr Hasmah pula mengambilalih tugas memasukkan ubat untuk proses mempercepatkan tempoh bersalin. Tak lama selepas tu Dr datang balik untuk memecahkan air tuban. Selepas tu saya tidur sementara tunggu baby keluar. Tiba tiba saya tersedar...nafas saya pendek...sukar untuk bernafas..badan berpeluh2....nurse yang ada di bilik tu tiba2 berkata...maisara awak ok? kenapa muka awak pucat? nurse...saya tak boleh bernafas....tolong....masa tu saya hanya ingat mati....saya sempat mengucap....saya perasan ada 2 nurse berkejaran panggil Dr. saya buka tudung sebab rasa sangat tak selesa.... Dr datang dan terus bagi saya 1 suntikan....saya tak tau ubat apa...yang pasti saya rasa ok selepas tu....Dr cakap saya kena panic attack....betul sebenarnya saya memang takut bersalin....sepanjang proses bersalin saya menangis dan menangis...bukan proses bersalin...sebenarnya sepanjang proses mengandung pun saya terlalu banyak menangis....kesian saya kan....
ok sambung cerita tadi....selepas saya dah ok saya sambung tidur lagi....sampai pukul 4 saya rasa ada benda meleleh...mungkin masanya dah sampai....saya bagitau papaamin...ada rasa meleleh....papamin kata darah...papamin terus panggil Dr.... bila Dr sampai Dr check dan Dr cakap....ok maisara baby dah nak keluar ni...hanya 4 minit saya rasa betul rasa sakit bersalin dan baby pun selamat keluar...Alhamdulillah. Dan Dr. cakap...bagus maisara...tak koyak....yey!!! TQ Dr ;)

 Inilah baby yang keluar dari rahim saya. Berat 2.83kg. Assalamualaikum & selamat datang sayang




 bermalam di hospital

 sayang abang dan kakak!




 baby nuha kena cucuk....joundis punya pasai....hanya 12 hari je nuha joundis....alhamdulillah.




 Bila mamamai bowinkkkkk.....maka banyak pulak benda2 pelik yang berlaku....ngehhhhhhhh

terima kasih banyak2 kepada Dr Mahzan & Dr Hasmah kerana menjaga saya sepanjang mengandung hingga bersalin...TQVM!

sambung nanti!!!!
TATA!

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...