Sunday 7 September 2014

Kari Ayam Kampung (resepi step by step)

Bismillah
Hi!
Kari ayam kampung.....hurmmmm...sedapnya kalau dapat makan ayam kampung kan...buat sup pun sodap!!!! tapi anak bujang saya tak berapa gemar sup....kalau saya masak sup anak bujang saya akan makan sikit aje....alahai haziq....kali ni saya masak kari pulak ya


Bahan2nya:
bawang merah
bawang besar
bawang putih
halia 
serai
kayu manis
bunga lawang
buah pelaga
asam gelugur
sili boh
kentang & lobak
garam
tak lupa santan dan daun kari.....amboi papa amin beli daun kari....macam tiap2 hari pulak nak saya masak kari untuk dia...hahahaha

untuk mempercepatkan proses memasak saya lebih suka masak ayam dulu.

 renehkan ayam hingga empuk

 tumbuk bawang besar, bawang merah dan bawang putih hingga lumat....ketukkan sahaja serai & halia

 tumis bunga lawang, kayu manis dan buah pelaga

 selepas tu masukkan rempah tumis & daun kari

 tumis hingga naik bau

 di samping tu masukkan lobak dan kentang pada ayam tadi

 selepas bahan tumis dah naik bau masukkan pula cili boh...

 selepas cili tadi masak masukkan bahan tumis tadi ke dalam periuk yang mengandungi ayam tadi

 masukkan pula serbuk kari yang dah dicampur air

 masukkan asam kepingapabila sudah mendidih akhir sekali masukkan santan....jaga api jangan sampai pecah santan...serasikan rasa...Siap!!

senang kan...cubalah!!

ni lawan dia....wallah!!!

TATA!!


No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...